معبد لوتوس

معبد لوتوس

معبد لوتوس یا نیلوفر آبی که به عنوان عبادتگاه بهایی یا معبد مشرق الادکار بهایی نیز شناخته می شود یکی از بهترین شگفتی های معماری کشور در دوران مدرن است. ساختار مرمر سفید تاج محل قرن بیستم نیز نامیده می شود، اما بسیار بیشتر از یک قطعه معماری باشکوه است. این مکانی است که چندین بازدید کننده از سراسر جهان برای صلح، مراقبه، دعا و مطالعه به آنجا می آیند.

معبد لوتوس کجاست؟

معبد نیلوفر آبی که در دهلی نو واقع شده، یکی از جاذبه های گردشگری معروف این شهر است. بر خلاف سایر عبادتگاه‌ها که معمولاً بت خدایی دارند که مردم برای آن دعا می‌کنند و برای آنها آمرزش می‌خواهند یا چیزی که عمیقاً می‌خواهند، معبد نیلوفر آبی مکانی نسبتاً منحصر به فرد برای عبادت است. این شهر به خاطر معماری زیبای گل مانند و محیط شگفت انگیزش که آن را به یک جاذبه توریستی محبوب برای مردم از هر مذاهب تبدیل کرده است. معبد نیلوفر آبی یکی از زیباترین بناهای مذهبی جهان است که در دهلی باید از آن بازدید کرد.

در اینجا چند واقعیت شگفت انگیز در مورد معبد نیلوفر آبی بهایی آورده شده است:

معبد نیلوفر بهایی توسط معمار ایرانی فریبرز صهبا به شکل نیلوفر آبی طراحی شده است زیرا در ادیان مختلف از جمله هندو و بودیسم مشترک است. او برنده چندین جایزه بین المللی برای این اثر درخشان از جمله جوایز آکادمی گلوب آرت، موسسه مهندسین سازه و غیره شده است. همچنین در چندین نشریه در جهان مانند دایره المعارف بریتانیا و رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شد. تمبرهایی از معبد نیلوفر آبی، کتاب ها و حتی آهنگ های ساخته شده برای نشان دادن زیبایی و عظمت آن وجود دارد.

ویژگی های معبد لوتوس چیست؟

این معبد در سال 1986 تکمیل شد و یکی از پربازدیدترین مکان های جهان است. نه ضلع معبد وجود دارد که از 27 گلبرگ مرمری تشکیل شده است که در گروه های سه تایی چیده شده اند. این 9 در به نمازخانه مرکزی با ظرفیت 2500 نفر و ارتفاع حدود 40 متر منتهی می شود. کف داخل تالار مرکزی نیز از سنگ مرمر ساخته شده است. سنگ مرمر استفاده شده از یونان، از کوه پنتلی می آید. بسیاری دیگر از عبادتگاه های بهایی با استفاده از همین سنگ مرمر ساخته شده اند. ورودی معبد نیلوفر آبی نیز با حوض ها و باغ هایی که شما را به سمت دروازه های معبد استقبال می کنند بسیار مسحور کننده است. مساحت کل مکان 26 هکتار است.

جایگاه ادیان در معبد لوتوس:

با آموزه های بهائیت اعتقاد به یگانگی خدا، یگانگی ادیان و یگانگی نوع بشر مطابقت دارد. به این ترتیب، مردم از همه ادیان و نژادها در معبد مورد استقبال قرار می گیرند، زیرا مکانی برای پرستش خالق جهان است و نه یک خدای خاص. هیچ بتی وجود ندارد که بتوان آن را پرستش کرد و افراد با هر دین، مورد و عقیده ای در داخل پذیرفته می شوند. با وجود اینکه همه استقبال می کنند، هیچ مراسم آیینی را نمی توان در معبد نیلوفر آبی انجام داد و هیچ کس نمی تواند خطبه ای ایراد کند. با این حال، می توانید متون مقدس بهایی و سایر ادیان را نیز به هر زبانی بخوانید یا بخوانید. شما حتی می توانید آنها را با گروه های کر موسیقی تنظیم کنید، اما نمی توانید هیچ ساز موسیقی را در داخل معبد بنوازی. جامعه بهایی چهار فعالیت به نام فعالیت های اصلی را برای علاقه مندان به سبک زندگی بهایی ارائه می دهد. این فعالیت‌ها کلاس‌های کودکان، کلاس‌های نوجوانان، جلسات مذهبی و حلقه‌های مطالعه هستند.

 

هر ساله بیش از چهار میلیون نفر از معبد با میانگین بیش از 10000 بازدیدکننده در روز بازدید می کنند. طبق کتاب مقدس بهایی، خانه عبادت نمی تواند هیچ تصویر، مجسمه یا تصویری در داخل آن نمایش داده شود. با این حال، نیلوفر آبی جزء ضروری کتاب مقدس بهایی نیست زیرا بیان می کند که تمام سازه های بهایی باید ساختار دایره ای نه وجهی داشته باشند. با این حال، بیشتر معابد بهایی ساختاری به شکل نیلوفر دارند. عبادتگاه بهاییان در دهلی یکی از هفت عبادتگاه این چنینی است. شش نفر دیگر در سیدنی استرالیا، پاناما سیتی در پاناما، آپیا در ساموآی غربی، کامپالا در اوگاندا، فرانکفورت در آلمان و ویلمت در ایالات متحده آمریکا هستند.

تاریخچه معبد لوتوس:

دانستن چند واقعیت در مورد تاریخچه چگونگی ساخت این معبد جالب است. منطقه ای که معبد در آن ساخته شده است از پول اهدایی اردشیر رستمپور حیدرآباد خریداری شده است. او تمام پس انداز زندگی خود را در سال 1953 برای ساخت معبد صرف کرد. اما در سال 1976 بود که برای طراحی آن با معمار ایرانی فریبرز صهبا تماس گرفت. در حالی که پروژه ساخت و ساز توسط گروه ساختمانی ECC انجام می شد، پروژه طراحی سازه به یک شرکت مستقر در بریتانیا به نام فلینت و نیل واگذار شد. معبد نیلوفر آبی یکی از اولین معابد دهلی است که از انرژی خورشیدی استفاده می کند. کل مصرف برق آن 500 کیلووات است که 120 کیلووات آن از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود. هنگامی که از معبد نیلوفر آبی دیدن می کنید، از مرکز اطلاعات نیز دیدن کنید که در آن جزئیات زیادی از آیین بهایی در قالب متون، عکس، فیلم، متون مقدس و غیره وجود دارد. همچنین یک اتاق سمعی و بصری و یک کتابخانه وجود دارد که در آن کتاب های مذهبی وجود دارد. برای بازدیدکنندگان نگهداری می شود. در صورت تمایل می توانید آنها را مرور کنید.

آخرین مطالب
اشتراک گذاری
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}