پروانه ساختمانی مجوزی رسمی از سوی شهرداری میباشد که به مالکین و سازندگان اجازه شروع عملیات ساخت یا تخریب و نوسازی یا بازسازی داده میشود.
شروع عملیات ساختمانی بدون اخذ پروانه ساخت متخلف محسوب میشود و منجر به توقف عملیات ساختمانی از سوی شهرداری میشود.
هدف اصلی از صدور پروانه ساختمانی حصول اطمینان از ساخت پروژهها بصورت قانونی مبتنی بر اصول مهندسی و فنی، بیمه شدن پرسنل و ساختمان و پیشگیری از حوادث و بهرهمندی از تسهیلات مالی و بانکی میتواند از دلایل دیگر صدور پروانه ساختمانی باشد.
البته امروزه شناسنامه ساختمان برای پروژههای ساختمانی تعلق میگیرد که در آن داشتن پروانه ساختمانی و عدم خلافی و پایانکار قابل رویت میباشد.
البته شناسنامه ساختمان حاوی نام مالک، کاربری مالک، مشخصات زمین، مشخصات طراح و ناظرین پروژه، کروکی پروژه و مساحت زمین و میزان تراکم طبقات و وضعیت پارکینگ و ... میباشد.
در این مرحله مالک یا وکیل مالک با حضور در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک نسبت به ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مراجعه نماید. مدارکی از قبیل اسناد هویتی و اسناد مالکیتی و گواهی واریز عوارض سالهای قبل و درخواست کتبی از لازم مرحله اول پروسه میباشد.
پس از تشکیل پرونده شهرداری ادامه پروسه را انجام میدهد. مامور بازدید شهرداری در این مرحله نسبت به بازدید از ملک موردنظر اقدام میکند و ابعاد حدود اربعه و مجاورین را مورد بررسی قرار میدهد.
در این گزارش بازدید به کارشناس طرح تفصیلی ارائه میگردد تا انطباق موقعیت ملک و طرح تفصیلی انجام گردد و پس از آن تراکم مربوط به آن پروژه اختصاص مییابد.
طرح تفصیلی :
در اکثر مناطق شهری طرح تفصیلی اعمال میگردد. طبق طرح تفصیلی قوانین ساخت و ساز محدوده شهری مشخص است. کاربری ملک در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص میگردد.
پس از انجام پروسه فوقالذکر دستور نقشه صادر و به مالک ارائه میگردد. اطلاعات مندرج در دستور نقشه از قبیل مشخصات مالک، مشخصات زمین، ابعاد و حدود اربعه زمین قبل و پس از اصلاحات ابعاد سندی زمین، ابعاد باقیمانده از زمین پس از اصلاحات شهرداری، سطح اشغال در هر طبقه، تراکم، تعداد طبقات بر اساس پهنهبندی و عرض گذر میباشد.
مالک دستور نقشه را تحویل مهندس معمار میدهد تا نقشههای معماری تهیه گردد.
بر اساس دستور نقشه و ضوابط شهرسازی طراح نقشه معماری را طراحی میکند. طرح ارائه شده باید منطبق با دستور نقشه صادر شده باشد.
پس از این مرحله نقشه به شهرداری (شهرسازی) یا دفاتر خدمات الکترونیک ارائه میگردد تا نقشهها بررسی گردد و در صورت لزوم توسط طراح اصلاح گردد.
پس از تایید نقشههای معماری بر اساس متراژ بنا و طبقات و نوع کاربری مالک نسبت به پرداخت عوارض که توسط واحد صدور پروانه محاسبه شده اقدام میکند.
پس از پرداخت عوارض و تایید واحد درآمد شهرداری بر پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی مدارک پیش نویس باید تهیه گردد. برای ادامه روند مالک باید نسبت به تهیه نقشههای مهر شده سازه برق مکانیک به همراه برگه سبز و تعهد طراح و برگههای سبز 4 ناظر به همراه تعهد ناظر و برگه انتخاب ناظر و برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما چک لیست بارگزاری و زلزله و برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و تائید خاک اقدام نماید و تحویل شهرداری نماید.
پس از تایید نقشههای مذکور و گرفتن تاییدیه خدمات شهری و تایید طرح تفصیلی و بروکف، با تایید مسئول صدور پروانه و معاون شهرسازی و در نهایت امضای شهردار پروانه صادر میگردد.
پس از این مرحله ناظر با حضور در شهرداری نسبت به امضای پشت پروانه ساختمان اقدام مینماید. مراحل پس از صدور پروانه از قبیل بیمه حوادث ساختمان، اخذ شروع به کار از ناظرین عملیات اجرائی پروژه شروع میگردد.
طراحی و توسعه وب سایت توسط پیکسل دات