Search
Close this search box.
ویلا

اسکلت مناسب ویلا

ساخت ویلا همانند تمامی پروژه های عمرانی نیاز به طرح مطالعاتی قبل از شروع عملیات اجرایی دارد. فاز صفر یا مطالعاتی پروژه در تمامی پروژه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است .

یکی از موارد فاز مطالعاتی می توان به اقلیم شناسی اشاره کرد . وضعیت آب هوایی ، جهت ورزش باد ، وضعیت بارندگی ،  نوع خاک ، رسوم و سنن ساکنین شهر محل مورد نظر جهت ایجاد ویلا و ضوابط و پهنه بندی مسکن و شهرسازی و شهرداری و سلیقه مالک باید در طراحی ویلا مد نظر قرار بگیرد. براساس اقلیم و بارندگی وآب و هوای شهر مورد نظر ،مصالح و هندسه پروژه تعریف می گردد. قاعدتا ًدر محلهایی با آب و هوای خشک می توان از انواع سازه ها از قبل بتنی و فلزی برای ساخت ویلا استفاده نمود . اما در پروژه هایی که در محلهایی پر بارش احداث می گردد باید شرایط بارندگی و مصالحی که در مقابل بارانهای شدید دوام و ماندگاری بیشتری دارند  را در نظر گرفت . برای شهر های شمالی کشور از نظر بنده اسکلت بتنی می تواند سازگاری بیشتری با منطقه داشته باشد . با توجه به مقرون به صرفه بودن استفاده از سازه های بتنی نبست به سازه های فلزی می توانیم با رعایت سلیقه مالک ، طراحی قابل قبول جهت اجرا داشته باشیم، البته باید در نظر داشت اسکلت فلزی به لحاظ عمکلرد و سرعت  اجرا و انعطاف بیشتر در طراحی معماری قطعاً با رعایت اصول جوشکاری و محاسبات دقیق  سازه ای، مناسب تر برای مناطق با آب و هوا خشک می باشد .

نوع خاک :

زمین  های شمالی ایران به لحاظ کشاورزی حاصلخیز است و تا عمق زیاد رطوبت دارد ، بنابراین عایق کاری از کف ضروری است . آسمان مناطق شمالی تقریباً 6 ماه سال بارانیست و نورخورشید همیشه نمی تابد . اوج تابش از سمت جنوب با زاویه مایل است ، پس بهتر است اتاق ها که نیاز به خورشید دارند در سمت جنوب ساختمان قرار بگیرد .  جهت وزش باد در مناطق شمالی کشور از غرب به شرق است پس طراحی پلان در راستای غرب به شرق برای استفاده بیشتر از باد مفید است. در مناطق شمالی کشور بارندگی پدیده جوی غالب است و جهت این بارندگی با زاویه 45 درجه از سمت شمال و شمال غرب است به همین دلیل محل قرارگیری پنجره ها که راههای ورود آب به ویلا می تواند باشد باید مد نظر قرار گیرد .

نوع سقف های بام :

به دلیل حجم بارش زیاد ،سقف های صاف و استفاده از نادوانی نمی تواند پاسخگوی تخلیه آب پشت بام باشد،  اجرای سقف شیب دار و شیروانی میتواند کاربرد بهتری نبست به سقف صاف داشته باشد .

آخرین مطالب
اشتراک گذاری
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}