هدر

آموزش تاسیسات مکانیکی ساختمان

مهندس انصاری

۲۰۲۲۱۱۱۱_۱۳۳۷۴۳ (1)
پخش ویدئو

آشنایی با مبانی طراحی و اجرای تاسیسات مکانیکی

مقدمه :

متاسفانه در نظام آموزشی دانشگاهای کشور و دانشگاه های فنی و مکانیکی آموزش مقدماتی رشته مرتبط به یکدیگر بسیار کمرنگ می باشد که فارغ التحصیلان رشته معماری شناخت کافی از مبانی طراحی تاسیسات مکانیکی وبه کارگیری آن در طراحی معماری پروژه های خود ندارند و همین عدم آشنایی سبب میگردد که مشکلات عدیده ای در هنگام اجرای پروژه ها به وجود می آید که مستلزم دوباره کاری وتحمل هزینه ها ی مضاعف می باشد در این برنامه آموزشی در نظر هست تا فارغ التحصیلان در رشته معماری با مبانی طراحی تاسیسات مکانیکی شامل موقعیت و ابعاد موتورخانه، موقعیت و ابعاد مناسب داکت ها تاسیساتی، موقعیت و ابعاد مورد نیاز مخازن ذخیره آب، شناخت کافی از انواع تاسیسات سانترال و موضعی مورد استفاده  در ساختمان ها، آشنا شده و هماهنگی مناسب تر و بهتری با بخش تاسیسات مکانیکی به وجود آید.

تاسیسات مکانیکی در ساختمان همانند قلب و عروق در پیکر انسان می باشد و هرگونه نارسایی و عدم دقت در طراحی درست مسیر لوله، داکت ها و موقعیت نصب تجهیزات تاسیساتی سبب میگرد تا بهره برداری بهینه از پروژه ها عملی نگردد. در این دوره سعی می گردد تا همکاران محترم معماری با مبانی طراحی تاسیسات، انواع تاسیسات مکانیکی از همه مهمتر علایم تاسیسات مکانیکی در نقشه های اجرایی تاسیسات مکانیکی آشنا شوند.

سیستم های بکاررفته گرفته شده در تاسیسات مکانیکی عبارتند از: آبرسانی، جمع آوری آب باران و فاضلاب، گرمایش و سرمایش، تهویه هوا  که در این دوره به آن ها پرداخته می شود.

 

دوره تاسیسات مکانیکی ساختمان با مهندس مصطفی انصاری

بنده مصطفی انصاری هستم مهندس تاسیسات مکانیک با 47 سال سابقه طراحی و اجرا و نظارت در امر تاسیسات مکانیکی خیلی خوشحالم که در محضر دوستان و همکاران معماری مواردی رو بیان میکنم که باعث افزایش اطلاعات و شناخت دوستان از مبانی طراحی تاسیسات مکانیکی و به کارگیری آن در طراحی های معماری، پیش بینی فضا های مورد نیاز تاسیسات مکانیکی در پروژه قرار بگیرد.

متاسفانه سیستم آموزشی دانشگاه های ما به گونه ای نیست که رشته های مختلف آشنایی کافی با مبانی طراحی بخش های مختلف مهندسی به خصوص مهندسی ساختمان آموزش کافی دیده باشند، به همین خاطر در صنعت ساختمان با مواردی که متاسفانه به خاطر عدم شناخت باعث دوباره کاری و… می شود برخورد میکنیم.

در اجرای پروژه ها چیزی که اهمیت بسیار دارد این است که در ابتدای طراحی شناخت کافی از این مبانی داشته باشند، مواردی مثل موقعیت موتور خانه ها در پروژه ها، ابعاد و اندازه و موقعیت داکت های تاسیساتی، موقعیت مناسب نصب تجهیزات تاسیساتی و… این ها مواردی هستند که معمولا باعث اختلاف نظر بین دوستان معماری و مهندسین طراح تاسیسات مکانیکی هست که این آشنایی وجود داشته باشد طبعا در آینده این طراحی به صورت کامل تر و جامع تری انجام خواهد شد.

می توان تاسیسات مکانیکی را با پیکره انسان تطبیقش داد به این شکل که همانطور که قلب و عروق در بدن یک انسان کار حیاتی و اساسی رو انجام میدهند و هرگونه مشکلی سبب می شود که آن پیکره ی انسان نتواند صحت و سلامت خودش رو حفظ کند، تاسیسات مکانیکی، شامل لوله ها، کانال ها و موتور خانه ها و… به همین شکل می باشد.

هرچقدر در معماری تلاش شود که یک پروژه ی بهینه ای طراحی و تحویل داده شود،بدون یک تاسیسات جامع و کامل این پروژه قطعا در بهره برداری دچار مشکلات خاصی می شود.

در این دوره سعی بر آن بوده که اطلاعات جامع و کامل و کافی در اختیار شما قرار بگیرد. آشنایی با مبانی طراحی تاسیسات و همینطور شناخت کافی از تجهیزات تاسیساتی، ابعاد و اندازه ها، موقعیت های نصب و همینطور هزینه هایی می بایست که بابت این قضیه در پروژه پیش بینی شود.

امیدواریم که این دوره بتواند کمک کافی به دوستان معمار کند و اطلاعات خوبی برای آینده کاری دوستان در بازار کار معماری حاصل شود.

 

رزومه مهندس مصطفی انصاری

مصطفی انصاری
مهندس مکانیک(تأسیسات مکانیکی) فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت ایران
عضو نظام مهندسی ساختمان قریب به چهل سال سابقه طراحی و نظارت واجرای تأسیسات مکانیکی پروژه‌های مختلف

همکاری بامهندسین مشاورمختلف عضو جامعه مهندسان مشاور کشور

 

 

 

اطلاعات دوره

اطلاعات مدرس